tanjapeeters.reismee.nl

The Lion King!

Afgelopen weekend zijn we richting het mooiste National Park van Zambia gegaan: South Luangwa. Wauw wat was het mooi.

Vrijdag ochtend zouden we om 11 uur vertrekken met Taxi Isan. Dit is 1 van onze beste vrienden hier aangezien hij een minibusje heeft, waar we met 7 personen makkelijk in kunnen. Voor alle uitstapjes bellen we hem op. Dus ook nu. We hadden de week ervoor afgesproken dat we vrijdags zouden willen gaan. Hij zou ons wel kunnen brengen. Voor de zekerheid belde we hem donderdag op, om te kijken of hij het onthouden had. En maar goed ook, hij was het vergeten! Hij kon helemaal niet, hij moest naar Malawi. Wisten we nu na bijna 4 maanden nog steeds niet dat we, hier in Zambia, geen afspraken moeten maken voor een week later?! Dat vergeten ze toch, ze leven van dag tot dag! Uiteindelijk heeft Isan toch iets kunnen regelen (want hij denk: die blanken meiden brengen veel geld binnen, dus dan regel ik iets anders voor Malawi). Nah goed, vrijdag ochtend kwam deze man ons om half 12 ophalen. En daar gingen we, met al onze bagage richting het park. Doordat we Isan vaak gebruiken als taxi, weet hij inmiddels ook welke liedjes we leuk vinden. Ze hebben hier ook een Zambiaanse top 40 en inmiddels zijn een aantal liedjes bij ons net zo bekend als de top 40 van Nederland. Alle Zambianen vinden het ook erg leuk dat wij de nummers van hen kennen, dus heel de weg werden de Zambiaanse nummers gedraaid.

Na 3 uur en heel wat mensen in en uit de taxi die een stukje meereisde (dit is heel normaal voor een minibusje) kwamen we aan bij onze Lodge: Track and Trail River Camp. Een mooie Lodge met uitzicht op de Zambezi River (inclusief heel veel nijlpaarden en krokodillen) en aan de andere kant van de rivier het National Park. Meteen hadden we al genoeg te zien. Ook werd er uitgelegd dat we ’s avonds niet alleen over het terrein mochten lopen. Er moest altijd een bewaker met ons mee die ons de weg zou verlichten want de olifanten, nijlpaarden etc. liepen dan ook over het park. Nadat we ons geïnstalleerd hadden in ons huisje zijn we lekker gaan eten, hebben we genoten van een lekker drankje bij het kampvuur en zijn we op tijd gaan slapen.

De volgende ochtend ging om 5 uur de wekker. Om half 6 werden we verwacht voor het ontbijt zodat we om 6 uur konden beginnen met hetgeen waar we zolang op gewacht hebben: de SAFARI! We waren de Lodge nog niet uit met de safari auto en we kwamen de eerste 5 olifanten al tegen. Oeh ze kwamen toch wel erg dichtbij maar de glimlach verscheen op mijn gezicht en de volgende 4 uur is die er niet meer vanaf gegaan. Na ongeveer 5 minuten kwamen we aan bij de ingang van het park. Na het betalen van de entree, ongeveer 11 euro, mochten we onze drive voortzetten. Al snel kwamen we enorm veel herten (Npala’s en Poekoe’s) tegen. Onze ranger (de man die ons rondreed in het park) vertelde ons dat hij zijn best zou gaan doen om leeuwen te vinden. Deze wilde wij namelijk erg graag zien. Het zou een klus worden omdat deze waren lastig te vinden in het park. Er was maar 1 leeuwengroep in het gebiedje waar wij waren. Het park is namelijk 9050km2 groot, dus in een drive van 4 uur kunnen we helaas niet alles zien. Maar we kwamen al snel bij een stukje en we hoorde van andere safari-auto’s dat de leeuwen dicht in de buurt waren. En ja hoor na ongeveer 20 minuten in het park te zijn kwamen we aan bij de leeuwen die een buffel aten. Een aantal leeuwen lagen uit te rusten van hun maaltijd. De andere leeuwen waren nog aan het genieten van de buffel. Het was toch wel een beetje eng om de leeuwen van zo dichtbij te zien maar ook weer zo mooi! Echt genieten! Na heel wat foto’s, hebben we onze drive verder gezet. Naast de olifanten, herten en leeuwen zijn we nog heel wat andere beesten tegen gekomen tijdens de 4 uur durende safari. Zoals: apen, 1 zebra, giraffen, zwijnen, 1 luipaard met 2 welpjes, buffels, krokodillen en een leguaan. Helaas zat de drive er na 4 uur op en gingen we weer terug naar de Lodge. Hier hebben we nog even in de zon gelegen en om half 12 konden we aan tafel voor onze 3 gangen lunch. Ik heb nog nooit zoveel en lekker gegeten tussen de middag. Hierna konden we even uitrusten en hadden we tijd voor onszelf. Om 3 uur stond er thee met cake voor ons klaar. Toen we naar de overkant keken, richting het park en over de rivier, zagen we nog een olifant rondhuppelen.

Om half 4 stond onze tweede safari trip voor de deur. Dus hup daar gingen we weer. Nu stond er een avonddrive op het programma. We zouden gaan rijden en een gedeelte zou in het donker plaatsvinden. In de avond zijn er hele andere beesten actief dan vroeg in de ochtend. In deze drive hebben we nog een keer de leeuwengroep mogen bewonderen. Helaas hebben we in de avond minder beesten gezien dan ‘normaal’. Later hoorde we dat dit zou kunnen komen omdat het al vroeg in de middag bewolkt was geworden en het vrij koud was. Toch hebben we veel beesten mogen bewonderen en was het erg leuk om in de schemering/donker bepaalde beesten te zien. Zo hebben we bijvoorbeeld veel zebra’s gezien, een uil, een wasbeer en veel verschillende soorten vogels waaronder kraanvogels, ooienvaren, witte en zwarte reigers en een zeearend. Ook hebben we nog krokodillen gezien en allemaal kleine beestjes. Helaas hebben we de luipaard niet beter kunnen zien dan ’s ochtends en hebben we geen hyena’s gezien. Wel hebben we een stekelvarken gezien. Dit bleek best wel uniek te zijn. Toen het half 8 was zat onze drive erop en konden we bij de Logde weer gaan genieten van een 3 gangen diner.

Tegen half 10 waren we nog aan het nagenieten van het heerlijke diner en de drive toen de Nederlandse jongen, die daar werkte, langs kwam om te vragen of we nog mee wilden naar de kroegjes in het dorp. We wilde wel eens zien hoe het er in het dorp aan toe ging dus we vertrokken in de safari auto op weg naar het dorp. Langs de weg kwamen we nog wat olifanten tegen. Het was erg rustig in de kroeg en we hadden het al snel gehad. Uiteindelijk was het toch hetzelfde als in Chipata. Behalve dan de dronken moeder met een kind achterop d’r rug die met een knal op de vloer viel samen met het kind. Sjaa het kan hier allemaal! Uiteindelijk zijn we na een half uur terug gegaan naar de Lodge. Op het moment dat we staan te wachten bij de logde, op de bewaker, steken er opeens 3 nijlpaarden over… En dat allemaal 5 meter voor onze neus! Wauw, wat was dat mooi. We zijn vervolgens allemaal met een glimlach richting bed gegaan. Wat een top dag!

De volgende ochtend werd ik om kwart over 6 wakker van een nijlpaard die gezellige geluiden maakte en een zonnetje dat opkwam. Ik vond het de moeite om mijn bed uit te komen en heerlijk de zonsopkomst te bekijken vanaf het balkon. GENIETEN! Om 7 uur ben ik weer richting bed gegaan en heb ik nog heerlijk een uur geslapen. Vervolgens hebben we ontbeten, gezond en lekker geluncht. Om half 4 (2 uur te laat) kwam taxi Isan ons ophalen. Tegen half 7 waren we weer veilig terug thuis. We dachten dat onze safari en beestenboel erop zat. Maar niets was minder waar want zodra we de deur openmaakte van ons huis kwam er een vleermuis tevoorschijn vliegen…. Een minuut of 5 en heel wat geschreeuw later was de vleermuis naar buiten gevlogen en konden wij naar binnen, onze tassen uitpakken en alle foto’s op onze laptoppen gaan zetten en vooral nagenieten. Want jeejtje wat heb ik genoten….

Als ik de foto’s en verhalen zie van de andere 2 meiden die geweest zijn, kan ik een klein beetje jaloers worden. Ze hebben bijvoorbeeld andere momenten meegemaakt, beesten van dichterbij gezien of meerdere beesten gezien. Toch erg dat ik eigenlijk nu jaloers ben?! Terwijl jullie in Nederland zitten en de beestjes alleen in de dierentuin kunnen zien…

De laatste 8 dagen zijn inmiddels aangebroken. Gelukkig staan deze vrij vol gepland. Nog wat school dingen afronden, een bezoekje aan de kerk, van alles en iedereen afscheid nemen hier en daar, nog een presentatie voor het bisdom en dan het koffer inpakken om vervolgens volgende week donderdag ochtend om 4 uur te vertrekken richting het vliegveld. Dan laten we het huis, de mensen en al het leuks hier achter. Gelukkig hebben we heel wat leuke herinneringen die we met ons mee naar huis nemen. Inmiddels zie ik er naar uit om volgende week vrijdag thuis te komen. Iedereen weer te zien, de lekker warme douche, mijn eigen bed, de lange zomerse avonden en de gezelligheid. Maar nog eerst even 8 dagen volop genieten!

Zie jullie snel!

Liefs Xx. Tanja