tanjapeeters.reismee.nl

Great weekend at Lake Malawi: catching and hypnotising gecko’s

Afgelopen weekend zijn we naar Lake Malawi geweest. We hebben een heerlijk weekendje weg gehad. Een mini vakantie met veel zon, een super mooi meer, veel gezelligheid, leuke mensen, heel veel hagedissen en genoeg drankjes maakte dit weekend tot een onvergetelijk weekend.

Donderdag zouden we om 12 uur vertrekken richting Malawi. Maar ja 12 uur vertrekken, dat was Afrikaanse tijd dus uiteindelijk vertrokken we om half 3. Eerst nog even tanken en papieren regelen die we zouden moeten hebben bij de grensovergang. We zijn met een eigen driver gegaan omdat dit de veiligste manier is om te reizen hier, zeker als we naar een ander land gaan. De driver is geregeld vanuit het Bisdom. Hij zou het gehele weekend bij ons blijven zodat we kunnen gaan en staan waar we willen. We moesten hem dan wel goed verzorgen, zodat hij dus geen onkosten maakt dit weekend. Dit betekende dus dat we ervoor moeten zorgen dat hij niet dood gaat van de honger of dorst en een slaapplek heeft. Gelukkig is dit goed gelukt en heeft hij ons ‘veilig’ heen en weer gebracht. Nowja veilig… Het had veiliger gekund als hij de weg wist. Wij waren er vanuit gegaan dat een driver de weg weet. Als snel bleek dat dit niet het geval was. Hij was er zelf ook nog nooit geweest. We moesten dus met een minikaartje zien te raken. Het scheelt dat er in Malawi ook niet zo veel wegen zijn, dus je kunt niet heel snel de verkeerde kant op gaan. Maar toch, wat een gedoe. Zeker toen het donker begon te worden. Er is ons namelijk verteld geworden dat we niet in het donker op de weg in Malawi moeten zijn omdat het gevaarlijk is. Om 6 uur begon het al donker te worden en we wisten de weg niet. De meeste van ons begonnen een beetje te stressen. Ook ik begon me af te vragen of we wel op de eindbestemming zouden komen. Uiteindelijk na 10 uur rijden, 30 keer de weg vragen, een hond doodgereden te hebben zijn we bij de eindbestemming aangekomen. De mensen van het hostel stonden ons al op te wachten, want ook zij werden een beetje ongerust. De locatie van het hostel maakte alles goed. We konden weinig zien van de omgeving want alles was donker maar we voelde het zand al onder onze tenen en we hoorde het water stromen. Dat moest betekenen dat het strand heel dicht in de buurt was. We kregen de sleutel van onze kamer die met 3 stapelbedden en 1 bed op de grond gevuld was. Inmiddels was het half 12 en hadden we vreselijke honger, want we hadden geen avondeten gehad. Gelukkig was de bar nog open. We hebben met z’n alle heel wat chips, chocolade en drinken gehad en vervolgens zijn we het bed ingedoken. Om 6 uur was ik alweer klaar wakker. Het was namelijk licht en ik hoorde het water klotsen. Ik was het liefst meteen naar buiten gerent om de omgeving te bekijken maar ik kon mezelf nog in bedwang houden want ik zou de andere wakker maken. Om kwart voor 7 was iedereen wakker en zijn we snel gaan kijken. We maakte de deur van onze kamer open en zagen op nog geen 20 meter afstand het mooiste, grootste en diepste meer van Malawi. Wauw! We lagen echt aan het strand, zoveel luxe waren we al even niet meer gewend. Na een heerlijk ontbijtje (pannenkoeken en omeletten) hebben we plannen voor die dag gemaakt. We zouden een boot trip maken met zonsondergang en vervolgens op het strand BBQ’en. Maar voor die tijd zouden we eerst nog moeten gaan pinnen, want het geld vloog er doorheen. We hadden al eens gepind maar we wisten niet wat de koers was. Uiteindelijk bleek in het hostel dat de koers is van 400 Malawiaanse Kwatcha staat voor 1 dollar. De 10.000 Kwatcha die we gepind hadden vlogen er doorheen. Helaas bleek pinnen nog best lastig te zijn. 2 uur en 8 banken later vonden we 1 bank waar we met onze VISA card konden pinnen. Hup snel pinnen en weer terug naar het hostel. Na deze pintocht hebben we nog even een late lunch gehad om vervolgens de boot in te gaan voor onze de zonsondergang. Voordat het zonsondergang was zijn we eerst aangemeerd bij een eiland in het meer. Hier hebben we heel wat gekleurde vissen gevoerd en vervolgens ook nog een zee arend gevoerd. De zonsondergang was erg mooi en uiteindelijk verdween hij achter de bergen in de verte! Vervolgens zijn we langs alle lodge in het toeristisch gebied gevaren. Wij verbleven in een vrij luxe lodge/hostel voor 10 dollar maar er waren ook lodge’s voor meer dan 100 dollar per nacht. Na deze trip hebben we een BBQ op het strand gehad. Dit viel een beetje tegen maar we hebben het gezellig gehad. Hier hebben we ook Kapango gegeten. Dit is de vis die in het meer veel rondzwemt. Het is een grote vis, maar als je deze bakt of op de BBQ legt smaakt hij niet naar vis.Na deze BBQ hebben we heerlijk naar de sterren gekeken op het strand. Doordat het zo donker is overal kun je de sterrenhemel enorm goed zien. Zelfs de Melkweg zagen we overduidelijk. Ondertussen hebben we Deense mannen leren kennen en de eerste drankjes gingen er goed doorheen. Samen met de Deense mannen (die voor 3 weken aan het meer waren om iedere dag te duiken) zijn we richting de Gecko bar gegaan. We hebben een gezellige avond gehad met heel wat gekkigheid. De Deense mannen wilde ons leren om gecko’s te vangen en vervolgens te hypnotiseren. Helaas, voor hen, wilde wij ze alleen maar vasthouden. Vangen en hypnotiseren was toch nog een stapje te ver. 1 van de Deense mannen vertelde dat de ander wel eens een Gecko gegeten had. We zeiden dat we dit niet geloofde maar voor we het wisten waren we ooggetuigen van het eten van een Gecko! Brrr… Niet veel later zijn we toch maar met z’n alle richting ons hostel gegaan, zodat de schade nog een beetje beperkt bleef.

De tweede dag waren we er weer vroeg uit om vervolgens lekker te bakken in de zon. Voor sommige van ons is dit niet alleen bakken geworden maar zijn ze bijna gefrituurd. De gehele dag hebben we een goede combinatie gehad van het mooie weer, lekker eten en drinken en een heerlijk meer waarin we konden afkoelen. Na het avondeten zijn we door de Deense mannen uitgenodigd geworden om shotjes te gaan drinken. Het werd Malawiaanse Vodka. Voordat we het wisten begon de gekkigheid rondom de Gecko’s weer. De mannen hebben me zover gekregen om na heel wat geschreeuw en gelach een gecko te vangen. Niet veel later stond ik heel trots met 3 beesten in mijn hand waarvan ik er 1 gehypnotiseerd heb. Het bleek heel makkelijk te zijn. Als je een beest gevangen hebt kun je ‘m op zijn rug leggen en als je dan je duim op de onderkant van de kin legt hypnotiseer je ‘m. Heel grappig om te doen. Helaas is het vangen van z’n beest nog best lastig want ze zijn enorm snel. Het is ook nog zo dat ze ontsnappen als ze alleen aan hun staart vastgehouden worden. De staart valt er namelijk meteen vanaf en groeit niet veel later gewoon weer aan. Uiteindelijk zijn we nog even naar de Gecko bar gegaan om een dansje te gaan doen. Helaas kregen we niet echt de kans om te dansen met alle negers om ons heen. Na een tijdje hadden we het wel gezien en zijn we terug gelopen naar het hostel.

Na een zeer korte nacht (aangezien er 1 van ons ziek was en ik de enige was die wakker werd) zijn we zondag ochtend rond 1 uur vertrokken richting huis. Het voelde ook echt alsof we richting huis gingen. Lekker terug naar het normale leven, zonder de luxe. Ook al was het voor een weekend erg fijn. We hoopte dat de rit naar huis nu iets sneller zou gaan aangezien we nu de weg wisten. Helaas kregen we na een uurtje of 4 autopech. De motor was oververhit maar gelukkig konden we een half uur later weer verder. Onderweg hebben we nog heel wat politie controles gehad. In Malawi en ook in Zambia staan veel politie controles langs de weg. Dit is heel normaal maar wel spannend want corrupt zijn ze wel. Soms hoef je niets te doen en mag je gewoon doorrijden. Maar het kan ook zijn dat je alle papieren van de auto en paspoorten moet laten zien. Ze vragen waar je vandaan komt en wat je doet in Malawi. Gelukkig hadden we op de terugreis veel vriendelijke agenten. Op het moment dat de Driver zei dat we van Lake Malawi af kwamen, begonnen ze tegen ons te praten en vragen te stellen. Of we het leuk gehad hadden, het mooi was en of we Kapango gegeten hadden. Het is heel bijzonder om te zien hoe de controles gaan. Uiteindelijk waren we binnen 7 uur rijden thuis. Beter dan de 10 uur van de heenweg. Het was heerlijk om lekker in je ‘eigen’ bed te kunnen slapen.

Gister ochtend zijn we gewoon weer begonnen met de projecten. Over 3 weekenden gaan we alweer op vakantie voor 9 dagen naar Living Stone (1 van de 7 wereld wonderen) en Lusaka (de hoofdstad van Zambia)

Veel liefs,

Xx. Tanja